Αλέξανδρος Μυλωνάς: «Έστω και αργά για κάποιους ήρθε η θεία δίκη»

Αλέξανδρος Μυλωνάς

«Το να είσαι σκηνοθέτης και να λες σε ένα νέο κορίτσι που έρχεται στην οντισιόν με όνειρα «κάτσε να σε πηδ@ξ@ για να πάρεις τον ρόλο», είναι φρικτό» ξεκαθαρίζει ο Αλέξανδρος Μυλωνάς στο zappIT.

Με το θέατρο σε πρώτο πλάνο, ο Αλέξανδρος Μυλωνάς μιλάει αποκλειστικά στο zappIT. Ο αγαπημένος ηθοποιός το πρώτο μισό της καλλιτεχνικής χρονιάς τον συναντάμε στο θέατρο Άνεσις να πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Kουκλόσπιτο – Μέρος 2ο» σε σκηνοθεσία Μανώλη Δούνια. Η πρόκληση του έργου, η επόμενη μέρα για το θέατρο, η τηλεόραση, οι αποκαλύψεις στον καλλιτεχνικό χώρο… Ο Αλέξανδρος Μυλωνάς απαντά για όλα…

Μετά το πέρας και το τέλος της γνώριμης ιστορίας του Ίψεν, τι μπορεί να έρθει και να απλωθεί στη σκηνή;

Με το τέλος της ιστορίας του Ίψεν, οι άνθρωποι υποθέτουν πως η Νόρα θα έχει ένα κακό τέλος εγκαταλείποντας την οικογένεια και τα παιδιά της. Όμως ο Λούκας Ναθ, που έγραψε το έργο, εστιάζει στο τι συμβαίνει σε εκείνη μετά το τέλος του έργου του Ίψεν. Σε αυτό, λοιπόν, η Νόρα γίνεται γνωστή συγγραφέας για θέματα γυναικείων δικαιωμάτων. Για παράδειγμα έχει γράψει πως μια γυναίκα οφείλει πρωτίστως στον εαυτό της να χωρίσει εάν δεν είναι ευτυχισμένη στον γάμο της κοιτάζοντας την ψυχική της υγεία. Αξίζει να αναφέρω πως το έργο αυτό έχει πολλά κωμικά στοιχεία σε αντίθεση με το έργο του Ίψεν.

Αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση η σύσταση ενός νέου έργου στο ελληνικό κοινό, για πρώτη φορά και δη συνέχισης ενός κλασικού;

Σε κάθε περίπτωση θα έλεγα πως ναι, έχει σίγουρα ένα μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Το έργο γράφτηκε το 2017 στην Αμερική, έχει παιχθεί με επιτυχία στο Μπρόντγουεϊ και ο Μανώλης Δούνιας το παρουσιάζει εδώ για πρώτη φορά. Το αντιμετωπίσαμε όλοι σαν ένα καινούργιο έργο, το οποίο και είναι, ανεπηρέαστοι όσο το δυνατόν από το πρωτότυπο. Υπάρχουν αναφορές, ωστόσο, τις οποίες έχει βάλει ο σκηνοθέτης σαν κομμάτια ηχογραφημένα, από το Κουκλόσπιτο του Ίψεν.

Συνεργασία για δεύτερη φορά με τον Μανώλη Δούνια, έπειτα από τον έξοχο Αμπιγιέρ και σκηνική συνύπαρξη για πρώτη με την Ναταλία Τσαλίκη.

Μια πολύ όμορφη συνεργασία. Ο Μανώλης είναι πολύ ευγενής και καλός σκηνοθέτης, δίχως να σε σπρώχνει αρκετά και δουλεύουμε καλά μαζί. Ιδιαίτερα καλά δουλεύω και εκτιμώ επίσης πολύ την Ναταλία Τσαλίκη, με την οποία νομίζω πως είμαστε ένα πολύ ταιριαστό σκηνικό ζευγάρι. Μαζί στη σκηνή έχουμε τη Ντίνα Μιχαηλίδου και τη Δήμητρα Βήττα και πραγματικά έχω ελπίδες για ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Ποια είναι η προσωπική σας αίσθηση για την αγκαλιά του κοινού στον θεατρικό χώρο αυτή την χρονιά;

Καταρχήν ανεβαίνουν πάρα πολλά έργα τα οποία δεν ανέβηκαν την περασμένη άνοιξη. Οπωσδήποτε θα έχουμε μειωμένο κόσμο και δεν θα είναι το θέατρο αυτό που ήταν πριν από τον κορονοϊό. Θα συνηθίσουμε όμως και στον λιγότερο κόσμο. Αισιοδοξώ βέβαια πως δεν θα υπάρχει νέο lockdown. Υπάρχει σίγουρα μια επίδραση της όλης κατάστασης στον κόσμο αλλά νιώθω ότι διψάει να βγει έξω και να δει καλές παραστάσεις. Του έλειψε και το θέατρο και γενικότερα η έξοδος.

Σίγουρα έχετε αναρωτηθεί πως θα είναι η επόμενη μέρα στο θέατρο μετά την Covid 19 και όσα αυτή μας έφερε. Που έχετε καταλήξει;

Κάποιες φορές το προηγούμενο διάστημα γίνονταν πρόβες μέσω zoom, κάτι το οποίο θεωρώ αστείο. Επίσης, στην ίδια λογική, παρουσιάζονταν online παραστάσεις. Δεν μπορώ να ξέρω τι εξέλιξη θα έχεις στο εξής αυτό αλλά ελπίζω να επανέλθουμε σε μια κανονική κατάσταση αν και η αλήθεια είναι πως ποτέ το θέατρο δεν θα είναι ακριβώς όπως ήταν πριν την πανδημία.

Οι λόγοι οι πιο προβεβλημένοι, επιτρέψτε μου να πω, που πρωταγωνίστησε τους τελευταίους μήνες ο θεατρικός μας χώρος θεωρείτε πως τον πλήγωσαν σε έναν βαθμό στα μάτια του κοινού;

Φαντάζομαι πως ναι. Όχι όμως ανεπανόρθωτα. Σιγά σιγά πιστεύω ότι αυτό θα ξεχαστεί και δεν θα υπάρξει μακροχρόνια βλάβη στο θέατρο.

Σας σόκαρε η δημοσιοποίηση τόσο έντονων συμπεριφορών από πρόσωπα της πρώτης γραμμής;

Αυτοί που είναι στη φυλακή καλά να πάθουν και με αυτή την έννοια χαίρομαι που βγήκαν όλα αυτά στη φόρα. Δεν μπορείς να κάνεις αυτά τα πράγματα και να μην υπάρχει τιμωρία κάποια στιγμή. Είναι άδικο. Έστω και αργά έρχεται η θεία δίκη. Σε καμία περίπτωση δεν το θεωρώ αρνητικό που ήρθαν θέματα στην επιφάνεια και κάποιοι την πληρώνουν. Οπωσδήποτε το να είσαι σκηνοθέτης και να λες σε ένα νέο κορίτσι που έρχεται στην οντισιόν με όνειρα «κάτσε να σε πηδ@ξ@ για να πάρεις τον ρόλο», είναι φρικτό. Για να μην αναφερθώ στα υπόλοιπα με ανηλίκους που είναι πραγματικά αποτρόπαια.

Έχει συμβεί σε εσάς κάποιο ακραίο περιστατικό ή κάποια συμπεριφορά προς συνεργάτη όπου και ήσασταν παρών;

Βεβαίως και έχει συμβεί και σε μένα, όχι όμως σεξουαλικού χαρακτήρα. Υπάρχει δε από ορισμένους μια υποτιμητική νοοτροπία και έλλειψη σεβασμού προς τους νέους. Φαντάζομαι πως σιγά σιγά θα καλυτερέψουν τα πράγματα. Οι καινούργιοι συνάδελφοι θα σκέφτονται δυο φορές πως συμπεριφέρονται και ελπίζω πως θα είναι πιο ασφαλής η επόμενη μέρα.

Καλλιτεχνικά είστε ακάματος παρά τα 70 καλοκαίρια… Από παράσταση το καλοκαίρι σε παράσταση στο πρώτο μισό της σεζόν και άλλη έπειτα στο δεύτερο. Η κούραση αλήθεια δεν σας γνωρίζει;

Μου αρέσει πολύ να το κάνω αυτό, να παίζω και δεν κουράζομαι. Είμαι πολύ τυχερός γιατί κάνω αυτό που μου αρέσει. Ξέρετε, οι περισσότεροι ηθοποιοί παίζουν όλο και λιγότερο καθώς μεγαλώνουν. Εννοώ και στα 40 και στα 50 τους χρόνια. Είναι λίγοι αυτοί που τους αρέσει να παίζουν συνέχεια. Ανήκω σε αυτή την κατηγορία. Επίσης υπάρχει μια κατηγορία καλών ηθοποιών που είναι πάρα πολύ επιλεκτικοί και ακριβώς για αυτό μπορεί να μη δουλέψουν δυο χρόνια μέχρι να βρεθεί το «τέλειο». Εγώ δεν είμαι έτσι. Αν δεν βρεθεί το τέλειο, θα κάνω το δεύτερο τέλειο.

Επειδή δεν αρέσκομαι στη λέξη απωθημένο, ύστερα από πλήθος ρόλων που συναντήσατε στα θεατρικά σας χιλιόμετρα, θέλω να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποιος που θέλετε να ανταμώσετε ξανά;

Δεν μπορώ να πω πως έχω ιδιαίτερη διάθεση επιστροφής. Μάλλον τείνω περισσότερο στη σκέψη «το έκανα, άστο τώρα». Μπορώ να σκεφτώ όμως πράγματα που θα ήθελα να είχα κάνει και δεν έκανα σε ρόλους που έχω παίξει και δεν τα πέτυχα έτσι όπως θα ήθελα. Για παράδειγμα τον Αμπιγιέρ, που αναφέρατε, θα ήθελα να τον ξανασυναντήσω διότι νομίζω πως πετύχαινα μεν τα πιο κωμικά του σημεία αλλά όχι το ίδιο καλά τα πιο σοβαρά του σημεία.

Τη φετινή χρονιά έχουμε άνθιση της μυθοπλασίας στην τηλεόραση και δη με ανταπόκριση από τον κόσμο. Διακρίνετε όμως και εσείς μια υπερβολή σε συνδυασμό με παραγωγές δυο ταχυτήτων;

Δεν νομίζω ότι θα γίνονται τόσα πολλά σίριαλ όπως φέτος. Τώρα διανύουμε αυτή την περίπτωση αλλά θα ξαναπέσει το πράγμα από πλευρά ποσότητας. Τα περισσότερα σίριαλ θα ομολογήσω πως δεν μου αρέσουν ξεκινώντας κυρίως από το γράψιμο και έπειτα από τεχνικής πλευράς. Ενώ παραστάσεις μιας χρονιάς μπορούν να σταθούν απολύτως ικανοποιητικά στο εξωτερικό, η σημερινή τηλεόραση δεν μπορεί με τίποτα να σταθεί έξω. Ασφαλώς και υπάρχουν οι διαφορετικές ταχύτητες, που υπογραμμίζετε, καθώς οι περισσότερες σειρές γίνονται με βιασύνη και μια νοοτροπία άρπα κόλλα. Ο ηθοποιός κάνει αναγκαστικά το πρώτο πράγμα που του έρχεται χωρίς να έχει τον καιρό για να το σκεφτεί.

Κλείνοντας όπως ξεκινήσαμε, με το «Κουκλόσπιτο – Μέρος 2ο», γιατί κάποιος να συμπεριλάβει αυτή τη δουλειά στην θεατρική του ατζέντα;

Θα ήθελα να έρθει να δει το κοινό την δουλειά μας διότι λέγονται πολύ ωραία πράγματα με δόσεις χιούμορ σχετικά με τις σχέσεις ζευγαριών. Ιδιαίτερα παντρεμένων ζευγαριών. Πολύ έξυπνα πράγματα με τα οποία ο θεατής θα βγει από την αίθουσα με διάθεση σκέψης. Θα είναι σίγουρα μια ευχάριστη βραδιά σοβαρή, αστεία αλλά και με νόημα.