Θέατρο: Σεργιάνι ψηλά απ’ τη γέφυρα όπου δεσπόζει ο λόγος
Ψηλά από τη Γέφυρα, Τετάρτη με Κυριακή στο θέατρο Βεάκη.
Πρόταση για το θέατρο πολλών καλλιτεχνικών καρατίων σας φέρνω αυτή την εβδομάδα, μέσα από το Σεργιάνι του zappIT, αγαπητοί μου φίλοι. Ο λόγος για το αριστούργημα του Άρθουρ Μίλερ, «Ψηλά απ’ τη γέφυρα» το οποίο τολμά ο Γιώργος Νανούρης να στήσει με έμπνευση και βαθιά μελέτη στη σκηνή του Βεάκη.
Έχοντας την επιμέλεια τόσο της μετάφρασης όσο και των φωτισμών, που δημιουργούν απουσία σκηνικών τον ιδανικό χώρο για την ιστορία, ο σκηνοθέτης επιλέγει να βασιστεί αποκλειστικά στο ίδιο το έργο και να αναδείξει κάθε του πτυχή μέσα από τους έξι ικανότατους ερμηνευτές του. Εγχείρημα καθ’ ολα τολμηρό αν αναλογιστεί κανείς τόσο την κεντρική σκηνή στην οποία παρουσιάζει την παράσταση όσο και την αγάπη που έχει το ελληνικό κοινό στο έργο. Εξαιρετικά επιτυχημένο, ωστόσο, μιας και κατορθώνει να δώσει λόγο ύπαρξης και (νέου) ανεβάσματος του Μίλερ τη φετινή σεζόν.
Η υπόθεση στο «διαμάντι» του Αμερικανού συγγραφέα στηρίζεται σε πραγματικό γεγονός το οποίο έλαβε χώρα τη δεκαετία του ‘50 στο Μπρούκλιν των ΗΠΑ και είχε διηγηθεί ένας δικηγόρος στον ίδιο τον συγγραφέα. Πρόκειται για ένα δράμα, με πινελιές αστυνομικού ύφους και δομή αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, το οποίο πραγματεύεται το θέμα των ανθρωπίνων σχέσεων. Οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής, με τη μετανάστευση σε πρώτο πλάνο, έρχονται παράλληλα να συνοδεύσουν την εξέλιξη της ιστορίας. Σε μια εποχή δύσκολη για την Ευρώπη, το «Ψηλά απ’ τη γέφυρα» θίγει με τον πλέον αιχμηρό τρόπο την ιδεολογία του αμερικάνικου ονείρου.
Ειδικότερα, η ισορροπία μιας οικογένειας Ιταλών μεταναστών διαταράσσεται από την άφιξη στενών τους συγγενών που μπήκαν λαθραία στη χώρα. Ο δεσποτικός σύζυγος και πατέρας της οικογένειας, Έντι Καρμπόνε δουλεύει σαν φορτοεκφορτωτής προκειμένου να συντηρήσει τη γυναίκα του, Μπέατρις και την ανιψιά της, Κάθριν. Ο απρόσμενος έρωτας της νεαρής κοπέλας, όμως, με το λαθρομετανάστη Ροντόλφο θα ανοίξει τους ασκούς του αιόλου και θα αναδείξει την ανομολόγητη και απαγορευμένη επιθυμία του πρωταγωνιστικού ήρωα.
Μπροστάρης του εγχειρήματος είναι ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, του οποίου η εξέλιξη σκηνικά είναι ζηλευτή και αντικατοπτρίζει χρόνο με τον χρόνο την σοβαρή δουλειά που εκτελεί με μεράκι ο καλλιτέχνης. Εδώ «ντύνει» τον Έντι του με πλήθος από γοητευτικές συναισθηματικές ρωγμές, άλλοτε σκληρές και άλλοτε ευαίσθητες εν μέσω σύγχυσης, βαδίζοντας συνεχώς με πυγμή στις λεπτές γραμμές που χαρακτηρίζουν τον σημαντικότατο αυτόν ήρωα του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Πλάι του στη σκηνή συναντάμε την Ιωάννα Παππά, μία από τις πλέον χαρισματικές και εκφραστικές ερμηνεύτριες της γενιάς της όπως πολλάκις έχω εκφράσει με θέρμη και στο ραδιοφωνικό Τέχνης Σεργιάνι. Προσπαθώντας σαν Μπέατρις να βγάλει απο το αδιέξοδο τον σύζυγο της, μιας και θελει μέχρι την τελευταία στιγμή να τον βοηθήσει, κατορθώνει να αιχμαλωτίσει το βλέμμα του θεατή με τις ορθά μελετημένες, πλην άκρως απαιτητικές, πτυχές της ηρωίδας της.
Στο σπίτι της οικογένειας Καρμπόνε εισέρχονται, ως μετανάστες, ο Δημήτρης Καπετανάκος που ερμηνεύει τον Μάρκο και ο Μιχάλης Πανάδης που ερμηνεύει τον αδελφό του, Ροντόλφο. Πολύ όμορφα αναπτυγμένη σχέση – χημεία των δύο ηθοποιών με τα ξεσπάσματα του πρώτου να χαρακτηρίζονται από άριστο μέτρο στον χρωματισμό τους και να αξίζουν ειδικής μνείας όπως επίσης και οι διακριτικές ισορροπίες που φροντίζει να διατηρεί ο δεύτερος στην προσέγγιση προς την νεαρή Κάθριν. Στο ρόλο της ανιψιάς συντάμε την πρωτοεμφανιζόμενη Ευγενία Ξυγκόρου την οποία και ο σκηνοθέτης προστατεύει τρυφερά μα συνάμα φροντίζει να ανθίσει στον μέγιστο βαθμό.
Στο ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι καθώς και του αφηγητή της παράστασης βρίσκεται ο Δημήτρης Μαυρόπουλος. Με εμπειρία, συνέπεια στην έκφραση του λόγου και στιβαρότητα στις κινήσεις αποδεικνύεται κομβικής σημασίας η απόφαση να δώσει βροντερό παρών σε αυτό το εγχείρημα.
Δίχως άλλο, εν κατακλείδι, η πιο μίνιμαλ παράσταση της φετινής θεατρικής σεζόν υπόσχεται – και καταφέρνει – να εντυπωσιάσει τον πιο απαιτητικό θεατρόφιλο μέσα από την καθαρή σκηνοθετική της ματιά και τις σπουδαίες της ερμηνείες. Απολύτως δικαιολογημένα τα σταθερά sold out!