Θέατρο: Σεργιάνι με τον Άλαν Τούρινγκ από ένα λευκό μοναχικό δωμάτιο ως τον Όλυμπο
Το θέατρο πρωταγωνιστεί και πάλι εδώ στο zappIT.
Για μία ακόμα φορά, λίγο πριν η νέα εβδομάδα κάνει την είσοδο της, μέσα από το zappIT ερχόμαστε να σας παρουσιάσουμε προτάσεις για το θέατρο που αξίζει να συμπεριλάβετε στην ατζέντα της θέασης σας. Παραστάσεις που σίγουρα θα προσφέρουν στην έξοδο σας.
Η μηχανή του Τούρινγκ, του Benoit Soles
Τετάρτη με Κυριακή στο θέατρο Βασιλάκου
«Έχεις κρατήσει ποτέ μυστικό; Ένα πραγματικά μεγάλο μυστικό; Έχεις ακούσει ποτέ να μιλούν για το Αίνιγμα; Ήρθε η ώρα να με ακούσεις πολύ προσεκτικά» αναφέρει χαρακτηριστικά ο μοναχικός Άλαν όταν μας υποδέχεται στο σπίτι του. Εκεί δηλαδή όπου και αναγκάστηκε να οδηγηθεί στην αυτοκτονία δαγκώνοντας ένα μήλο βουτηγμένο στο υδροκυάνιο. «Βρίσκομαι υπό κατ’ οίκον περιορισμό και υποχρεωμένος να υποβάλλομαι σε ορμονοθεραπεία για έναν ολόκληρο χρόνο» θα μας εξομολογηθεί με ειλικρίνεια νωρίτερα.
Ο Τούρινγκ είναι μόνος του πια. Όλα όσα βλέπουμε συμβαίνουν στο μυαλό του. Ίσως η ύστατη προσπάθεια μιας ιδιοφυούς προσωπικότητας να επικοινωνήσει με όλους αυτούς που δεν τον κατάλαβαν τότε και όλους εμάς που προσπαθούμε να τον κατανοήσουμε τώρα, λίγο πριν το αινιγματικό τέλος που ο ίδιος θα δώσει στην ζωή του.
Πρόκειται για τον άνθρωπο που έσπασε τον κωδικό των ναζί και άλλαξε την πορεία του δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην λήξη του το 1945. Οι ιστορικοί υπολογίζουν πως η συνεισφορά του βοήθησε να αποτραπούν εκατομμύρια θάνατοι. Ο ρόλος του στην Ιστορία αλλά και η συμβολή του στην επιστήμη των υπολογιστών και της τεχνητής νοημοσύνης έμεινε κρυφός λόγω της ομοφυλοφιλίας του, της διαπόμπευσης και της αυτοκτονίας του μέχρι το 2013 που η βασίλισσα Ελισάβετ αναγνώρισε επίσημα τις υπηρεσίες του. Πάνω από όλα όμως ο Τούρινγκ είναι ο υπερασπιστής της ανθρώπινης φαντασίας και μοναδικότητας. Η απόδειξη πως η ανθρώπινη ψυχή είναι ικανή να ξεπερνάει κάθε όριο, κάθε κοινωνικό παρεμβατισμό, κάθε στερεότυπο, κάθε αναστολή.
Στην πιο ώριμη και πλήρη σκηνική του στιγμή, ο Ορφέας Αυγουστίδης κατορθώνει έναν σκηνικό άθλο. Να βουτήξει βαθιά στην ψυχοσύνθεση του ήρωα του και όσων γεγονότων εκείνος αντιμετώπισε θεωρώντας πως σου τα αφηγείται ο ίδιος ο Τούρινγκ. Γοητευτικότερο, δε, επίτευγμα του διαμαντιού που προσφέρει ο ηθοποιός μαζί με τον σκηνοθέτη Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, την Όλγα Μπρούμα που υπογράφει το έξοχο σκηνικό, τον Νίκο Βλασόπουλο που φέρει την ευθύνη των φωτισμών και την Μαρίζα Ρίζου που ντύνει με μουσική την παράσταση είναι το γεγονός πως θαρρείς πως δεν παρακολουθείς έναν άνθρωπο επί σκηνής. Σαν ο μονόλογος ποτέ να μην παρουσιάζεται έτσι. Θέατρο ουσιαστικό!
Λευκό δωμάτιο, του Αλέξη Σταμάτη
Σάββατο και Κυριακή στο θέατρο Σταθμός
Υπάρχουν εκεί έξω κάποιοι που σχεδιάζουν τα πάντα. Κρατούν την ανθρωπότητα από την καρδιά και τη σφίγγουν. Φτιάχνουν πρόσωπα, χαρακτήρες, ταυτότητες, σχέσεις, ιδέες, τάσεις, ιστορίες. Όλα. Πώς αλλιώς θα γινόταν, άλλωστε, αν δεν υπήρχαν οι συγγραφείς.
Αυτούς επιλέγει και να εξερευνήσει ο Αλέξης Σταμάτης στο νέο του έργο που παρουσιάζεται με γνώμονα την ερώτηση, «Πού πάνε οι θεατρικοί ήρωες όταν τελειώνει το έργο;». Παραμένουν άραγε εγκλωβισμένοι σε αυτή τη συγκεκριμένη ζωή που τους δημιούργησε ο «νονός» – συγγραφέας τους; Έχοντας στο πλευρό του ισχυρό ερμηνευτικό υλικό, προερχόμενο από την Πέγκυ Σταθακοπούλου, την Εύα Σιμάτου, τον Δημήτρη Τσίκλη και την Σμαράγδα Σμυρναίου, ο Μάνος Καρατζογιάννης μας συστήνει ένα αποτέλεσμα μυσταγωγικά γοητευτικό αν σκεφτεί κανείς πως η Μπλανς Ντιμπουά από το «Λεωφορείον ο Πόθος» του Τενεσί Ουίλιαμς συναντά την Έντα Γκάμπλερ από το ομώνυμο έργο του Χένρικ Ίψεν.
Μια αλληγορία εγκλεισμού όπου σε έναν ου-τόπο, ο οποίος βρίσκεται σε ένα ψηλό βουνό, υπάρχει μία πανσιόν για θεατρικούς ήρωες. Για όσους έχουν γεννηθεί από το χέρι του δημιουργού τους και είναι στη διάθεση κάθε σκηνοθέτη στις σκηνές όλου του κόσμου. Κάθε φορά που τελειώνει η κατασκευή τους και αφού τα είδωλά τους έχουν ανέβει στις σκηνές, τα πλάσματα αυτά συγκεντρώνονται στην πανσιόν. Όμως, εκεί συμβαίνει κάτι μοναδικό. Το ανύπαρκτο δημιουργεί πραγματική ζωή. Τη διεύθυνση του χώρου αυτού έχει αναλάβει Κάποια στιγμή καταφθάνει η περήφανη και δυναμική Έντα, την οποία η διευθύντρια της πανσιόν, Φλώρα τοποθετεί στο ίδιο δωμάτιο με την Μπλανς.
Ανάμεσα στις δύο γυναίκες δημιουργούνται πολύ έντονες κλιμακούμενες συγκρούσεις, καθώς προέρχονται από τελείως διαφορετικές εποχές, με διαφορετικές επιδιώξεις και έχουν διαφορετική ψυχοσύνθεση, αν και υπάρχει ένα υποδόριο νήμα που τις ενώνει. Όταν η Έντα αποφασίζει να κάνει μια παράτολμη κίνηση, οι τεκτονικές πλάκες της επινόησης, η ίδια η υπόσταση των χαρακτήρων στο αναπόδραστο γίγνεσθαι της πανσιόν θα αποκτήσουν μία δραματική διάσταση χάρη στη λύτρωση που θα προσφέρει απρόσμενα η αυτοδικία.
Το ξεκατίνιασμα του Ολύμπου, της ΑβγίΠαπ
Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Olvio
Ο ορισμός της απολαυστικής σκηνικής παρέας δίνεται υπό την σκηνοθετική μπαγκέτα του Δημήτρη Κανέλλου στον συγκεκριμένο χώρο όπου με ένα καλογραμμένο έργο σε έμμετρο λόγο ακολουθούνται με αγάπη οι ρυθμοί της κωμωδίας! Ο λόγος για μια σουρεαλιστική σάτιρα εμπνευσμένη από τη μυθολογία και τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
Το υπουργικό συμβούλιο των δώδεκα θεών συγκαλείται λίγο πριν το ξεκίνημα του Τρωικού πολέμου για να αποφασίσουν με ποια πλευρά θα συνταχθούν. Η «συζήτηση» όμως εκτροχιάζεται πολύ νωρίς και τα… λερωμένα άπλυτα όλων βγαίνουν στη φόρα. Οι συγκρούσεις είναι σφοδρές και οι καταστάσεις που εκτυλίσσονται μεταξύ των κυβερνώντων είναι, αν μη τι άλλο, τραγελαφικές. Τα προσωπικά συμφέροντα είναι αυτά που τελικά καθορίζουν τις αποφάσεις, την ίδια στιγμή που όλα πρέπει να μείνουν στο στενό οικογενειακό περιβάλλον. Είναι τελικά ο Δίας εκείνος που διευθύνει;
Το έργο φέρει την υπογραφή της ΑβγίΠαπ, τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης και έλαβε το 3ο Βραβείο στο Β΄ Πανελλήνιο Διαγωνισμό Θεατρικής Συγγραφής το 2018. Στη σκηνή απλώνεται με ξέφρενη διάθεση από τους ηθοποιούς Χάρη Αγγέλου, Αντώνη Αντωνάκο, Έλενα Αρβανίτη, Ειρήνη Ιωάννου, Λίνα Καμπούρογλου, Μαριάννα Λαγουρού, Βασίλη Πουλάκο, Τάκης Σακελλαρίου, Χαρά Τσιτομενέα, Κωνσταντίνο Φερεντούρο, Λήδα Χατζή, Αρμάν Εδουάρδο Μενετιάν και Ντίνο Φράγκο σε φιλική συμμετοχή. Ειδικά μνεία στην καλοκουρδισμένη επιμέλεια στην κίνηση που έκανε η Νατάσα Παπαμιχαήλ.