Zappit

Eurovision 2024: Αντιδράσεις για το νέο σλόγκαν του διαγωνισμού – Γιατί καθυστερεί η ανακοίνωση των υποψήφιων χωρών;

Οι "πονοκέφαλοι" και τα ερωτηματικά που καλείται να διαλευκάνει η EBU.

Μπορεί να απέχουμε περίπου 6 μήνες από τη στιγμή που θα ακούσουμε το πρώτο «Good evening Europe» από τα χείλη των παρουσιαστών της Eurovision, οι προετοιμασίες και το παρασκήνιο όμως πίσω από την επόμενη διοργάνωση έχουν πάρει φωτιά.

Τα ερωτηματικά που καλείται να διαλευκάνει η EBU αυτή τη στιγμή αφορούν τόσο την τελική λίστα με τις χώρες που θα συμμετάσχουν στον διαγωνισμό το 2024, διεκδικώντας το τρόπαιο στο Μάλμε της Σουηδίας, όσο και την απόφαση γύρω από τον αποκλεισμό ή μη που θα πρέπει να λάβει σχετικά με τη συμμετοχή του Ισραήλ λόγω της πολεμικής σύρραξης με την Παλαιστίνη.

Υπενθυμίζεται πως ανάλογη απόφαση είχε ληφθεί και για τη Ρωσία το 2022, οδηγώντας τη στην οριστική έξοδο από τη Eurovision και το Συμβούλιο της EBU μαζί με τη Λευκορωσία, με αφορμή την εισβολή στην Ουκρανία και τον πόλεμο που μαίνεται ακόμα στην περιοχή.

Πάντως, τα σχόλια στους επίσημους λογαριασμούς της Eurovision στα social media κατακλύζονται από αιτήματα των Eurofans για αποκλεισμό του Ισραήλ από την επόμενη διοργάνωση, ώστε να μην φανεί ότι η EBU μεροληπτεί και εφαρμόζει τους κανόνες της επιλεκτικά. Εκτός αυτού, μία ενδεχόμενη συμμετοχή της χώρας τον διαγωνισμό εγείρει και θέματα ασφάλειας.

Τι στάση αναμένεται να κρατήσει λοιπόν η EBU απέναντι στο Ισραήλ, δεδομένου πως ο μουσικός διαγωνισμός έχει αποδείξει πως καταδικάζει οποιαδήποτε πολεμική εισβολή ή συμμετοχή διαγωνιζόμενης χώρας σε οποιαδήποτε άλλη; Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί ξανά στην περίπτωση της Ρωσίας με την εισβολή στην Κριμαία το 2014. Τότε, αν και είχε επιτραπεί στη Ρωσία να πάρει μέρος, η ρωσική συμμετοχή είχε δεχθεί σφοδρά γιουχαΐσματα κατά την είσοδό της στη σκηνή της Κοπεγχάγης.

Ωστόσο, το μεσημέρι της Τρίτης 14/11 η EBU έδωσε στη δημοσιότητα το σλόγκαν της επόμενης διοργάνωσης, όπως συνηθίζει να κάνει κάθε χρόνο από το 2002. Το αξιοπερίεργο σε αυτή την περίπτωση είναι πως η Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση αποφάσισε – αντί να εφεύρει ένα νέο – να παγιώσει το περσινό, ήδη υπάρχον σλόγκαν (United by Music) ως αυτό που θα ακολουθεί στο εξής κάθε χρόνο τη λαμπερή διοργάνωση.

Αυτή η κίνηση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από τους Eurofans, που έχουν ήδη κατακλείσει τα social media της EBU εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους για την έλλειψη δημιουργικής σκέψης στο επιτελείο του διαγωνισμού.

Οι «πονοκέφαλοι» για την EBU δεν σταματούν όμως εδώ. Οι ιθύνοντες της Eurovision έχουν να λύσουν δύο ακόμη γρίφους για την επόμενη διοργάνωση, ένας εκ των οποίων έχει να κάνει με την τελική αναλογία που έχει η βαρύτητα της ψήφου ανάμεσα στο κοινό και τις κριτικές επιτροπές το 2024.

Στον απόηχο του σάλου που ξέσπασε στον περσινό διαγωνισμό, όπου η Φινλανδία «σάρωσε» τα 12άρια στο televoting αλλά υπέστη μποϊκοτάζ από τις κριτικές επιτροπές, στερώντας της τη νίκη, η EBU είχε υποσχεθεί ότι θα επιλύσει το θέμα.

Ωστόσο, στην πρόσφατη δημοσιοποίηση των κανονισμών για το 2024, δεν διευκρινίζεται ποια θα είναι η ποσοστιαία αναλογία κοινού και κριτικών επιτροπών στον Μεγάλο Τελικό, αν και διαβεβαιώνεται πως οι 10+10 χώρες που προκρίνονται από τους δύο Ημιτελικούς θα προκύψουν και αυτή τη φορά (όπως και πέρσι) αποκλειστικά και μόνο από το televoting, δίνοντας λευκή επιταγή στον κόσμο να αποφασίσει ποιες συμμετοχές θέλει να προκριθούν και ποιες όχι.

Τέλος, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει ποια θα είναι η τελική λίστα των χωρών που θα δούμε να συμμετέχουν στη Eurovision στο Μάλμε. Φέτος η δημοσιοποίηση της σχετικής λίστας έχει καθυστερήσει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χρονιά, δεδομένου πως η EBU συνηθίζει να τη γνωστοποιεί στα τέλη Οκτωβρίου.

Αυτό που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής είναι πως 35 χώρες έχουν ξεκαθαρίσει τη συμμετοχή τους του χρόνου στον διαγωνισμό, 5 έχουν δηλώσει ότι θα απέχουν (Μονακό, Ανδόρα, Σλοβακία, Τουρκία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη), σε 2 έχει απαγορευτεί η συμμετοχή (Ρωσία, Λευκορωσία), ενώ υπάρχουν 6 ακόμη που δεν έχουν κάνει ακόμη ξεκάθαρη την πρόθεσή τους (Αυστραλία, Αρμενία, Βουλγαρία, Μαυροβούνιο, Ουγγαρία, Ρουμανία).

Παρ’ όλα αυτά, οι προετοιμασίες για το Μάλμε συνεχίζονται στα υπόλοιπα επιτελεία, αφού Βέλγιο, Ελλάδα, Κύπρος και Γαλλία έχουν ήδη ανακοινώσει τους καλλιτέχνες που θα τις εκπροσωπήσουν, ενώ οι περισσότερες από τις υπόλοιπες χώρες έχουν δημοσιοποιήσει τις ημερομηνίες και τις διαδικασίες των εθνικών τους τελικών, που όπως κάθε χρόνο θα γίνουν κατά κύριο λόγο τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο.

Κείμενο: Γιάννης Καρακασίδης